Blog 7, Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Emmeline Batenburg - WaarBenJij.nu Blog 7, Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Emmeline Batenburg - WaarBenJij.nu

Blog 7, Cuba

Blijf op de hoogte en volg Emmeline

05 Maart 2013 | Cuba, Havana

1 februari kwamen we aan in Cuba. We zijn, na een aantal dagen in de Marlin haven van Santiago te hebben gelegen, vertrokken richting Bayamo. In Bayamo kregen we een propaganda tour georganiseerd door de staat. Om 5 uur ’s avonds begon onze eigen reis dan echt. Met mijn groepje, los kneusos, wat bestond uit Kjell, Robin, Reinoud, Francien, Linde en Mieke als begeleider zijn we met een guagua (vee-truck) vertrokken naar Santiago. We kwamen er al snel achter dat we onze lonely plannet in de bus hadden laten liggen.. Om een uur of 8 kwamen we aan in Santiago. We hadden onze euro’s nog niet gewisseld, nog geen slaapplek en geen lonely plannet. Goed begin van de eigen reis. Terwijl 2 van ons geld aan het wisselen waren bij een cambio sprak een meneer op straat ons aan of we een slaapplek nodig hadden. Hij heeft 3 casas particulares voor ons geregeld. Dit zijn een soort bed & breakfasts. Nadat we alle spullen in de casas hadden opgeborgen zijn we wat gaan eten met Alan, de Cubaan die ons aan een casa had geholpen.
Dag 2: Om een uur of 10 zijn we vertrokken zonder plan. Tony, een andere Cubaan sprak ons aan op straat en bood ons een taxi naar Guantánamo aan. Uiteindelijk zijn we voor 15 CUC per persoon doorgereden naar Baracoa. Baracoa staat bekend om de lekkere chocolade. Dit hebben we gelijk beleefd in de taxi. Tony heeft van mensen die aan de weg stonden heerlijke mandarijnen, chocolade, bananen en een soort cocospuntjes gekocht. Na 5 uur reiden kwamen we aan in Baracoa. Tony heeft gelijk een casa voor ons geregeld met super lieve mensen. We hebben onze spullen in de casa achtergelaten en zijn toen met zijn alle met de dochter van de casa eigenaar wat gaan drinken en later ook naar een pizzaria toe gegaan. ’s Avonds zijn we met zijn alle nog wat gaan drinken. Was een hele leuke avond!
Dag 3: De man van de casa heeft ons ’s morgens, na een heerlijk luxe ontbijtje naar het strand gebracht. Het was een heel mooi strand! Sommige van ons hebben gesnorkeld. We kregen een lunch aangeboden met heerlijke kreeft en garnalen, die laten we natuurlijk niet lopen. Voor 7 CUC per persoon kregen we een heerlijke kreeft. 1 CUC = 80 cent. Voor 6 euro heerlijk verse kreeft eten , jammieee! Om een uur of 5 stond de casa eigenaar weer klaar met de auto dus reden we terug naar Baracoa. We zijn bij dezelfde pizzaria gaan eten ’s avonds. De pizza’s daar waren maar 2 CUC!
Dag 4: Op de 4e dag hebben we paard gereden. De casa eigenaar die alles top voor ons kon regelen had 7 paarden voor ons geregeld! Het was echt een super ervaring. We reden langs hele mooie plekken en hadden de paarden heel goed onder controle. Na een half uurtje oefenen kregen we ze prima in draf en in galop. Toen we bij de waterval kwamen hebben we geluncht, wat gedronken en sommige ook gezwommen. Na de lunch reden we terug op de paarden. ’s Avonds hebben we in onze casa gegeten, heerlijk! Na het eten zijn we voor het laatst de stad in geweest om de eigen reis goed af te sluiten.
Dag 5: Helaas we moesten weer naar Santiago waar derest van de groep ook heen komt. Om 9 uur stond Tony al op ons te wachten. Na 20 minuten kwamen we erachter dat een deel van ons de paspoorten nog had laten liggen. Voor Tony was dit gelukkig geen probleem dus is hij gewoon even omgekeerd. Om 5 uur kwamen we uiteindelijk aan in Santiago. Tony heeft een slaapplek voor ons geregeld. Met de hele groep zijn we ’s Avonds naar Club 500 gegaan.
Dag 6: Tony heeft ons opgehaald en naar de boot gebracht. Het was een super eigen reis!
We zijn na de eigen reis iets langer dan gepland in Cuba gebleven. Eerst kwam Monique nog aan boord voor een SaS programma. We zijn nog een keer naar het strand geweest en omdat er 3 leerlingen ziek waren heeft de kapitein een dokter uit Nederland aan boord laten komen. Nu gaat het al een heel stuk beter en hebben we Wim aan boord!
We zijn vandaag 4 maart aangekomen in Bermuda! We blijven hier 5 dagen en daarna steken we de oceaan over naar de Azoren! XX

• 05 Maart 2013 - 18:05

Marlice:

Lieve Emmeline, mens wat klinkt dat allemaal 'vervelend' Grapje natuurlijk! Wat een geweldige reis en fijn dat jullie zulke vriendelijke mensen treffen die jullie van goede slaapplaatsen voorzien en leuke adresjes! Oh oh wat gaat het snel, nog even en dan de grote oversteek. Zijn natuurlijk razend benieuwd naar je film/ documentaire!! Heel veel plezier nog deze dagen op bermuda en dan een goede veilige oversteek wensen we jou en jullie allen,
    Intussen veel liefs, Marlice ,André en boudewijn

• 05 Maart 2013 - 18:17

Wouter:

Waar en gave ervaringen allemaal Emmeline! Zulke bijzondere plekken. Echt ervaring voor het leven (en nu hou ik op voor je me definitief bejaard gaat vinden...) Nog eentje dan: geniet ervan! Liefs, Wouter

• 05 Maart 2013 - 20:06

Ria:

Hallo Emmeline,
    Wat heb jij een bijzonder stukje Cuba mogen ontdekken.
    Een uithoek waar weinig toeristen komen.
    Heb je ook de Cubaanse muziek mogen horen in Santiago de Cuba?
    Hoop dat je nog walvissen spot op de Azoren!
    Nog een fijne reis gewenst.
    Ria